Jak se Black Friday změnil: Od bojů v obchoďácích po online klikání

Doba, kdy jste museli rok posilovat, abyste se pak mohli porvat s ostatními zákazníky o zlevněnou televizi, je naštěstí pryč. Tedy… u nás to nikdy nebylo tak horké, to mluvíme spíš o USA, ale tak jako tak je podobné šílenství víceméně minulost.
Historie a vývoj Black Friday nám upřímně přišly tak zajímavé, že bychom se s vámi chtěli podělit o zajímavosti i aktuální trendy. Dnešní článek pro vás tedy tematicky nebude nijak „životně důležitý“, ale doufáme, že vám jeho přečtení zpříjemní třeba přestávku na kávu.
Od tragédií přes tragédie k pohodě
Označení Black Friday i samotný nákupní svátek mají dlouhou a divokou historii. Přízvisko „černý“ se často dávalo dnům, které byly nějak tragické – možná vzpomenete na černý čtvrtek a černé úterý z října 1929, kdy krachla newyorská burza a začala Velká hospodářská krize. Svůj vlastní, opravdový černý pátek dokonce mělo už 19. století, když se v USA v roce 1869 propadnul zlatý trh.

Moc veselé to s Black Friday nebylo ani později – a to už se dostáváme k tomu správnému dni, tedy k listopadovému pátku, který následuje po Díkůvzdání. (Díkůvzdání neboli Thanksgiving vždy připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu, Black Friday následuje den po něm.) Americké podniky tento den v padesátých letech označovaly jako černý, protože spousta dělníků si „neplánovaně“ brala volno, aby si prodloužili sváteční víkend s rodinou. Filadelfská policie zase toto označení volila proto, že ve městě byly v pátek po Díkůvzdání přecpané silnice i ulice – lidé houfně jezdili jak kvůli nákupům, tak kvůli významnému fotbalovému zápasu.
Nepříliš veselé, že? Naštěstí je tu maloobchod a marketing! Obchodníci si označení vypůjčili a proměnili Black Friday v něco ekonomicky pozitivního: Začátek vánoční nákupní sezóny, kdy obchody přecházejí z červených čísel do černých, tedy ze ztráty do zisku.

Krvavý Divoký západ ve 21. století
Nebojte, článek zakončíme pozitivně, ale přece jen se sluší připomenout ještě jednu tragickou stránku černých pátků: davová šílenství vyvolaná slevami.
Black Friday se opravdu stal stálicí a opravdu v USA představoval svátek slev. Prodejci samozřejmě netratili, tržby byly rekordní a na maržích určitě nezchudli, ale to nic nemění na to, že Američané měli příležitost hodně, hodně, hodně ušetřit.
A dál to znáte…
Kilometrové fronty, táboření před obchody, smrtící tlačenice (někdy bohužel doslova), rvačky, hysterie a další šílené chování, které jste nejspíš před lety viděli nejen na YouTube, ale i ve zpravodajstvích českých televizí.
I to už je ale víceméně minulost. Divoké nakupování sice pořád do určité míry probíhá, ale dnes už Black Friday zase vypadá úplně jinak.

V ČR i ve světě víceméně klid
Češi milují slevy a jsou odborně řečeno „cenově senzitivní“ (krásný výraz, že?), takže není divu, že se u nás Black Friday nakonec prosadil. Jednoduché to ale nebylo, protože Díkůvzdání tu neslavíme a termín Černý pátek (natož Black Friday) tu skoro nikomu nic neříkal. Ani v amerických filmech, které tu samozřejmě jsou oblíbené, se nákupní horečky příliš neobjevují.
Navíc jde o akci, do které je lepší se pustit naplno – pokusům se zlevněním pěti produktů o 5 % se zákazníci spíš smáli. Škrtnuté „doporučené ceny“, které nikdy neplatily, a falešná sleva v desítkách procent pak lidi vysloveně štvaly (zaprvé právem, zadruhé by se to mimochodem už dnes stávat nemělo, je na to i zákon).
Jak ale sami víte, dnes už je z Black Friday opravdu norma. Jen vypadá jinak než ten americký.
Internet i zkušenosti pomohly
Fakt, že většina z nás má dnes internet doslova v kapse a navíc ho umí používat, samozřejmě všechno změnil.
Máme k dispozici téměř neomezené nástroje a jsme zkušenější. Není nic snazšího než si rychle vygooglit konkrétní produkt a ověřit, jestli je sleva opravdová a jak si vede v recenzích. Obchody také musejí být opatrnější. Když vám systém automaticky vytiskne škrtnutou akční cenovku „SLEVAAAAA“ s 1 998 Kč místo 1 999 Kč a unavený prodavač ji bez přemýšlení vystaví, mohli byste skončit mezi posměšnými internetovými memy hned vedle „ponožek k sandálům zdarma“. Svůj pověstný smysl pro sarkastický, černý humor totiž neodkládáme nikdy a v té kapse máme nejen internet, nýbrž také vysoce kvalitní foťák.

Zpět ale k online světu a ke druhé zásadní změně.
Proč byste se tlačili někde ve frontě, ještě v nějaké hnusné plískanici, když můžete klik klik klik nakupovat online?
Sice tu totiž píšeme o Black Friday, ale čistě technicky vzato bychom jako e-shop měli mluvit spíše o kyberpondělí alias Cyber Monday (pondělí po víkendu po Díkůvzdání, tedy pondělí následující po Black Friday). To opravdu existuje, jde o termín pro „online Black Friday“, nákupy přes internet.
Pokud například kupujete nějaký software ze zahraničního e-shopu, měli byste o této akci vědět. Občas se objevují výjimečné nabídky na různá předplatná a další ryze digitální zboží. Vyplatí se tedy sledovat oba dny. U nás se ale tento termín moc nepoužívá, my Češi máme prostě každý den v roce černý pátek.

Dnes je vlastně vše dobré
Představte si, jak šokovaný musí být Američan, když přijede do České republiky a vidí reklamy na Black Friday, který proběhne v úterý v březnu. My jsme si to totiž v naší krásné zemi udělali po svém.
Když se nějaká akce prosadí, tak se často velmi rychle vyvine v novou formu života. V případě ČR se tedy z černého pátku stal slevový týden, pak slevový listopad plný různých slevových týdnů, pak se ten slevový listopad začal opakovat i v dubnu… Ten pravý Black Friday sice opravdu patří mezi největší akce v roce a zpravidla opravdu vyčnívá, ale na druhou stranu se přece jen zařadil spíš mezi další z mnoha slevových období a pro většinu zákazníků není ničím víc než třeba výprodej vánoční.
A koneckonců – proč ne? Lidé mají slevy rádi, a pokud jsou opravdové, není na příležitosti nakoupit výhodněji nic špatného. Pokud se nenecháte nachytat nebo neuděláte při nákupu nějakou chybu, můžete hodně ušetřit a udělat si radost něčím praktickým i nějakým luxusem.
Jak řešíte (nebo neřešíte) Black Friday vy? Otálíte s nákupem flashdisku nebo krytu, protože by za tři týdny mohl být levnější? Máte doma v obálce našetřeno na televizi nebo mobil a čekáte na velké akce? Lovíte spontánně, instinktivně, bez plánu? Nebo je vám to celé jedno a jen se usmíváte nad představou, jak ostatní blázní?
Budeme samozřejmě rádi, pokud se rozhodnete vložit důvěru právě v nás a využijete některé z nabídek, které jsme pro vás připravili. Pokud ano, děkujeme! Pokud ne, rádi vás uvítáme kdykoli jindy než na Black Friday – klidně na Zelený čtvtek, Bílou sobotu nebo to nejobyčejnější úterý.


